Styczeń

TYDZIEŃ I Otwieramy nowy kalendarz.


W tym tygodniu poznajemy różne rodzaje kalendarza. Na zajęciach analizowaliśmy znaczenie kolorystyczne dni. Przypomnieliśmy sobie kolejność dni i miesięcy w roku. Prezentowany był kalendarz ścienny, książkowy, biurkowy. Odczytane zostało opowiadanie J. Porazińskiej „O dwunastu miesiącach” oraz wiersz I. Kirsta „Dwunastu braci”. Dzieci wykonały w grupach własny, świetlicowy kalendarz. 

 W związku z trwającym karnawałem dzieci poznały ludowe zwyczaje związane z tym okresem na podst. tekstu„ Starodawne zapusty”. Wykonały również piękne, kolorowe karnawałowe maski używając do tego farb, kredek, brokatu. Nie obyło się również bez tańców i zabaw ruchowych przy muzyce.

TYDZIEŃ II Dzień Babci i Dziadka.


W związku z nadchodzącym świętem, dzieci cały tydzień przygotowywały się do niego. Po odsłuchaniu wiersza W. Chotomskiej „ Dla babci i dziadziusia” świetliki zastanawiały się, jakie cechy cenią u babci i dziadka. Spisaliśmy je wszystkie. Okazuje się, że niezmiennie od wieków cenimy miłość, szacunek i czas, który jest poświęcany najbliższym. Dzieci to doceniają.  Rozmawialiśmy również o szacunku, który należy okazać osobom starszym. Wykonane zostały portrety babć i dziadków, serca z życzeniami, laurki, kartki.


TYDZIEŃ III Poznajemy kraje wiecznego śniegu i lodu.

 

Zima i śnieg to dla nas kolejna pora roku. Jednak istnieją krainy, gdzie mroźny krajobraz panuje przez większą część roku. Świetliki poznały w tym tygodniu mieszkańców takich krain. Odnajdywały położenie Biegunów na mapie i globusie. Oglądały albumy ze zdjęciami oraz film o Arktyce. Dokonaliśmy próby scharakteryzowania zwierząt tam żyjących: ich ubarwienie, metody przetrwania.  Bliżej przyjrzeliśmy się pingwinom. Naśladowaliśmy ich sposób chodzenia i zachowania się. Wykonaliśmy również pingwiny z papieru. Przez cały tydzień dzieci słuchały czytanej przez nauczyciela lektury „Anaruk – chłopiec z Grenlandii”.


TYDZIEŃ IV Bezpieczne ferie.

 

Ferie tuż, tuż. Podczas zajęć świetlicowych dzieci poznały zasady bezpieczeństwa, o których należy pamiętać podczas zimowych harcy. W celu zapamiętania tych zasad wywieszone zostały w świetlicy plakaty „Bezpieczne ferie”. Przez cały tydzień tworzyliśmy gazetkę świetlicową pt. „Zimowa ślizgawka”.

W tym tygodniu, w ramach warsztatów teatralnych, przygotowywaliśmy się do odegrania przedstawienia  „Jaś i Małgosia”. Świetliki wcześniej oglądały bajkę animowaną, słuchały czytany tekst przez nauczyciela, niektórzy zaznajomili się ze scenariuszem. Inni uczniowie ćwiczyli tekst bawiąc się w teatrzyk kukiełkowy.

Warsztaty teatralne odbyły się 30 stycznia w świetlicy szkolnej. Celem warsztatów było przybliżenie dzieciom zagadnienia teatru. Każdy miał możliwość wystąpienia na mini scenie, zaprezentowania swoich umiejętności aktorskich. Zainteresowanie aktorstwem przerosło możliwości widowni ponieważ ilość powtarzanych scenek najzwyczajniej znudziła dzieci, które nie występowały aktualnie w przedstawieniu. Przedsięwzięcie  cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, dlatego też będzie powtórzone.

W celu przybliżenia dzieciom tematyki baśni odbyliśmy zajęcia pt. „Szlakiem bajkowych zamków”. Odczyny został wiersz M. Samozwaniec „Królewna Śmieszka”, która dała nam pretekst do przetestowania różnych rodzajów śmiechu. Bawiliśmy się również w „Groźne smoki”, którym należy zabrać ogon. Towarzyszyło nam dużo śmiechu i dobrej zabawy. Na zajęcia nauczyciel przyniósł album „Śladami zamków i ruin”, w którym dzieci mogły oglądać polskie zabytkowe budowle. Na końcu, podczas zajęć plastycznych, w grupach stworzono scenki mając do dyspozycji obrazek zamku, pary królewskiej, rycerza, smoki i ducha. Świetliki wg własnego pomysłu starały się ustawić scenerię w pozycji pionowej.

Bohaterami miesiąca zostali: Karolina Kaidasz kl.2a, Paweł Studnik kl.2c, Zuzia Jańczyk kl.1b i Piotr Studnik kl.1b. GRATULUJEMY!!!